١٤٠١/٠٩/٢٨ ١٠:٢٦ ق ظ
کد خبر : ٧٣٣١٠
معاون توسعه، کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس خبر داد،
جذب منابع 5 هزار میلیارد تومانی "تفارس" از بازار سرمایه در 5 ماه
از زمان تاسیس تامین سرمایه خلیج فارس 8 ماهی می گذرد که فقط در فاصله زمانی 5 ماه این تامین سرمایه توانسته است 5 هزار میلیارد تومان منابع از بازار جذب کند که این رقم، رشد تامین سرمایه خلیج فارس را در فاصله زمانی اندکی نشان می دهد.
حسن بان معاون توسعه، کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار بازار انرژی، با اعلام این مطلب افزود: آورده مالی جهت تشکیل این تامین سرمایه از بازار بوده است به طوری که  60 درصد سرمایه از بازار و 40 درصد از خود هلدینگ خلیج فارس تامین مالی شده است.
وی گفت: سرمایه گذاری در این تامین سرمایه از سوی فعالان حقوقی و حقیقی بازار صورت گرفته است و البته بیشتر بخش حقوقی های بازار سرمایه گذاری کردند، زیرا مشتری اصلی این شرکت تامین سرمایه، بخش حقوقی بازار هستند.
بان، در زمینه ماهیت تشکیل این شرکت تامین مالی تخصصی گفت: تامین سرمایه خلیج فارس اقدامی نوآورانه از سوی هلدینگ خلیج فارس بوده است. چون نهادی مالی در کنار هلدینگ خلیج فارس می تواند بسیاری از خدماتی که قبلا این هلدینگ از بانک ها دریافت می کرد را خود مدیریت کند و در این مسیر نیز بتواند ذینفع باشد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری این تامین سرمایه با سرمایه گذاری دیگر تامین سرمایه ها فرق دارد زیرا ملاک و تمرکز آن بر صنعتی بودن و تامین مالی پروژه هاست که اصطلاحا به آن "پراجکت فاینانس" می گویند. حال چه مگاپروژه ها و یا چه پروژه های کوچک و متوسطی که در اختیار هلدینگ خلیج فارس است که برخی از آن ها بورسی و یا غیر بورسی بوده و این پروژه ها برای تکمیل فعالیت نیاز به سرمایه دارند.
معاون توسعه و کسب و کار بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس گفت: پروژه های متوسط و کوچک می توانند در پارک های فناوری و یا در فضای دانش بنیان و یا استارت آپی باشند که این پروژه ها توسط صندوق های سرمایه گذاری خصوصی و یا صندوق های جسورانه تامین سرمایه خلیج فارس حمایت می شوند.
وی ادامه داد: این نوع سرمایه گذاری خصوصی  ویا سرمایه گذاری جسورانه قبلا در قانون تجارت ما نبود و تقریبا سه سالی است که زیر نظر بورس فعالیت می کنند و یکی از بهترین مدل هایی است که مثلا دانش مدیریت پتروشیمی را هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه آن بر عهده می گیرند و تامین مالی را فعالان بازار مالی و سرمایه ای بر عهده دارند و تداخلی در انجام فعالیت بوجود نمی آید و هر بخشی در حوزه تخصص خود فعالیتش را به صورت حرفه ای دنبال می کند.
بان، در زمینه دیگر فعالیت های تامین سرمایه خلیج فارس گفت: از جمله کارهای دیگری که در تامین سرمایه خلیج فارس در حال انجام است تامین مالی جمعی تخصصی برای فضای نوآوری و دانش بنیان است. تامین مالی برای بخش های پایین دست صنعت برای پروژه های کوچک است و دیگری برای پروژه های بالادست صنعت و تامین مالی برای چاه های کم بازده نفت و گاز است. این تامین مالی با مشارکت مردمی صورت می گیرد، به گونه ای که با این روش مردم در استخراج چاه های نفت شریک می شوند، در واقع این روش می تواند ذینفعان بیشماری را پوشش دهد. گفتنی است مدل هایی که گفته شد در حوزه بالادست و پایین دست اقداماتی است که در دست بررسی و اجرا بوده و بزودی رونمایی خواهد شد.
وی به دو صندوق درامد ثابت این تامین سرمایه یعنی نخل وساحل اشاره کرد و گفت: صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ( نخل) تاکنون نرخ موثر 24.5 درصد در سال را برای سرمایه گذاران خود پرداخت کرده است. همچنین صندوق سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی خلیج فارس ( ساحل) نیز نرخ موثر 25 درصد را برای سرمایه گذاران پرداخت می کند.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :